Brons, härligt!

Halå där!

Jag, Patrik och Zipper har just varit ute på en promenad i snöslasket. Uppfriskande var det!

Idag steg vi opp först klockan halv ett, vi har tydligen sovt som några stockar och inte vaknat förrän dess. Patrik steg däremot opp klockan fem imorse för att se Finland-Slovakien hockey matchen, han väckte nog mig också men jag somnade efter bara några sekunder. Haha. Det var synd att jag inte orkade opp och se matchen, de lär har varit en spännande match och dessutom tog ju våra lejon hem bronsmedaljen ;) som även våra lejonhonor gjorde!

Idag har jag ägnat mig åt att se på kläder på internet, jag beställde en tröja med paljettaxlar och en söt klänning med spetsärmar från Nelly, måste ju passa på nu när det är gratis frakt! Men hela dagen gick ju inte åt det, jag har faktist varit aktiv och skrivit några sidor på ett skolarbete också, duktiga jag.

Nu skall jag bänka mig på soffan och se på OS med älskling och hans föräldrar.

Ha en mysig söndagkväll!



Match.

Sitter just nu och förbereder mig mentalt inför dagens fotbollsmatch. Det ser inte bra ut, vi har knappt fått ihop något lag. Jag förstår inte ens varför matchen blir av, känns rätt onödigt..

Jag överlevde tjejkvällen igår, huh. Det kan bli aningen svårt att göra det när man är nykter, haha.

Nu skall jag byta om till fotbollskläderna! Så, önska vårt lag lycka till ;) och ha det bra! hejsvej!



TJEJKVÄLL.

Är på tjejkväll hos Sofia nu och har det bra! En del dansar till Keshas Tik Tok, andra sitter och hinkar i sig alkohol och pratar. Jag däremot sitter dricker Cola, haha. Jag är den enda nyktra ikväll, kör bil och så skall jag endå vara i skick tills morgondagens match mot Kraft.


Klockan tio blir det hockeytime, Finland - USA! Laura har till och med färgat halva håret blått för ikväll ;) ojoj.

Måste avsluta nu på grund av att Caro vill vara DJ, hihi. Caro: " I ROCK THE DJ! ". Så hejdå! Ha en underbar fredagkväll!



Dagens planer.



-Bränna en CD till bilen

-Låna några böcker från biblioteket

-Handla smått och gott tills kvällen

-Packa en väska för den kommande heljen

-Äta middag med honey

-Göra mig i ordning tills kvällen

-Tjejkväll hos Sofia

-Åka till Helenelund



Usch då!

Jag och Patrik har just kollat på Saw 6, jag säger bara fy fabian! Jag är inte så känslig av mig och brukar för det mesta kunna klara av att se allt som händer i en film, men denna, den var mycket mer grotesk än de andra filmerna. Usch usch usch.

Vad skall man hitta på nudå för att få en bättre känsla i magen? Sova kan jag inte göra. Måste nog göra någonting som får mig att tänka på annat än all blod och köttslimsor, huj. Kanske man borde se på OS? Jag är inget stort fan av det men det är ju inte många dagar kvar tills det är över.

Så småningom blir det väl läggdags, så gonatt!



Skinande rent.

Huh! Nu har jag städat hela lägenheten, torkat damm och dammsugat! Så nu är det skinande rent! :)

Sitter nu och pustar ut och väntar på besök av Caro, Malin och Laura. De kommer över på en kopp kaffe.


Vi som skålar över ankomsten till Aya Napa 2008.



Promenad.

Jag och sötPatrik kom just hem, vi har varit på en lååååång promenad. Det är så härligt väder och solen värmer så skönt idag så det passade bra med en promenad! Så nu har man fått sig dagens motion! ;) Efter promenaden gick vi till Görans och drack varsin kaffekopp och åt varsin bakelse, njam!

Nu skall jag börja städa lägenheten, det börjar bli dags för en storstädning!




Shopping + Beagle.

Kom just hem från att ha gått på stan och shoppat lite och käkat beagles med Sabina, Matilda, Rebecca och Shasso. Först gick vi till Arnolds och åt varsin beagle och drack varsin kaffe/limsa. Efter det gick vi en sväng till H&M, Gina Tricot, "Classe" (Chlas Olsson) och Wasasport. Jag köpte en svart tubtop, en svart kortärmad tröja med spetsaxlar och ett halsband från H&M. Jag köpte även ett hårspray för lockigt hår från Kicks. Jag som bara skulle äta en beagle, men så kan det gå.

Nu skall jag göra mig i ordning till fotbollsträningen!

 







Onsdag.

Godmorgon sunshines! :) Idag har jag unnat mig en skön sovmorgon! och det var tack vare girlsen mina som for ut igår så jag hade ingen skjuts till skolan idag, eftersom min bil ännu inte är i sina bästa dagar. Jag hade också tänkt fara och fira Edis igårkväll, Rebeccas pojkvän, men vår Zumba träning tog en haltimme längre än vanligt så det blev så sent. Istället myste jag på soffan med Patrik och såg på några desperate housewives avsnitt.

Denna morgon har jag varit duktig och diskat och torkat hela köket, till och med micron! ;) haha. Så nu sitter jag här med blöta tröjärmar från diskandet och dricker en kopp kaffe och blir bombaderad av alla CS granater. (Patrik sitter och spelar, han nördar inför LAN.)

Skall så småningom pröva ringa någon av de här flickorna som var ute igår, se om de fortfarande lever, haha. Vi hade nämnligen planerat att äta middag idag tillsammans eller någonting annat skojjigt!

Ha en bra dag!



Huhu.

Denna dag har varit en lång dag. Morgonen började med en försovning och fortsatte med en oförberedd presentation om kommunikation med handikappade. Efter att har suttit och lyssnat på fem stycken 20-minuters föredrag och hållit ett själv åxå var man ganska trött i huvudet. Inte nog med det, skoldagen fortsatte med "Art Therapy", jag trodde jag skulle dö av vad min mage krampade och huvudet bankade, men jag överlevde.

På Art Therapy satt vi och lyssnade på Christopher Peart som berättade om bl.a. barn med speciella behov. Vi fick även se olika teckningar som olika barn med speciella behov hade ritat. Det var ganska intressant, jag skulle inte ha emot att jobba med det i framtiden!

När jag kom hem åt jag makaronilåda och såg på ett avsnitt av Greys Anatomy.

Nu börjar det bli dags att byta om, för snart är det dags för Zumba med fotbollslaget! :) Ha det bra!



Temabok.

Nu har jag suttit hemma hos mina föräldrar och jobbat på min temabok medans Patrik har varit på italienska. Vi har fått i uppgift från missbrukarvårdskursen att göra en temabok om missbruk, missbrukaren och hans/hennes anhöriga samt olika vårdformer och våra egna reflektioner angående missbruk.

Så här ser min temabok ut just nu...






My favorite song.

Kom just hem från skolan, när jag var påväg hem satt jag och lyssnade på en låt som sitter väldigt nära hjärtat, dvs. Apologize. Jag vet inte om det beror på att den är så vacker eller om det är för att jag träffade min älskiz i samnband med att låten kom ut. Hur som helst så älskar jag den!


Lyrics...

I'm holding on your rope
Got me ten feet off the ground
And I'm hearing what you say
But I just can't make a sound
You tell me that you need me
Then you go and cut me down
But wait...
You tell me that you're sorry
Didn't think I'd turn around and say...

That it's too late to apologize, it's too late
I said it's too late to apologize, it's too late

I'd take another chance, take a fall, take a shot for you
And I need you like a heart needs a beat
(But that's nothing new)
Yeah yeah

I loved you with a fire red, now it's turning blue
And you say
Sorry like the Angel Heaven let me think was you,
But I'm afraid

It's too late to apologize, it's too late
I said it's too late to apologize, it's too late
Woahooo woah

It's too late to apologize, it's too late
I said it's too late to apologize, it's too late
I said it's too late to apologize, yeah
I said it's too late to apologize, yeah

I'm holding on your rope
Got me ten feet off the ground...



Arrrghhh.

Jag blir galen av att läsa på kommunförvaltningstenten, det känns som om ingenting fastnar! Jag som hade tänkt att idag skulle det mesta börja lägga sig på minnet iaf, men just nu är det tomt, empty. Det finns inte så mycket jag kan göra åt det, känns så onödigt att läsa när man endå inte sekunden efteråt minns vad man har läst och vad det handlade om.

Så nu tänkte jag gå ut och gå med Tindra och Jamie, förhoppningsvis kommer promenaden att rensa mitt huvud, det måste den göra!


Jamie och Tindra.



Sauna.

Jag och Patrik har nyligen "badat bastu", sååå skönt! Att bada bastu har ju länge varit en tradition hos oss finländare, en sak vi verkligen kan vara stolta över att våra förfäder uppfann! ;) "Sauna" är vad vi kallar det, som också är det internationella ordet för bastu. Det är så skönt och avslappnande att bada bastu, man borde göra det oftare! Det finns ju inte ens en endaste nackdel med saunan! Jag säger bara, bada bastu oftare!





Besök.

Snart skall jag fara på besök till min kära vän Malin!


hihi, vi i Aya Napa!




Helg.

Skönt med fredag! Jag började denna dag med sovmorgon eftersom vi var lediga från skolan. Det var skönt att få sova ut, det kändes länge sen man hade sovmorgon. Den senaste tiden har varit fullproppad med tenter, grupparbeten och individuella arbeten samt fotbollsträningar och annat. Nu har vi endast en tent kvar för denna period, så det börjar lugna ner sig nu. Skönt!

Jag fortsatte dagen med några avsnitt av desperate housewives. Sedan åt jag middag och städade undan i lägenheten och efter det läste jag lite grann på den kommande tenten. Fotbollsträningen började klockan halv 5, och vi skall alltid vara en halvtimme på förhand så jag har inte hunnit med så mycket annat idag.

Just nu är jag hemma hos mamma och pappa och hundarna. Vi ser på Let´s Dance samtidigt som jag kollar genom några "kommunalförvaltnings" papper. Det går inte så bra att läsa på tent och se på tv samtidigt.

Patrik är hos några kompisar, skall hämta honom senare ikväll. Så nu skall jag gå och koka lite kaffe så jag håller mig vaken, vem vet när han menar komma hem...

Ha en skön fredagskväll!



Tips till ett vackrare hår.


Eftersom mitt hår är mitt käraste så tänkte jag dela med mig några bra tips till ett vackrare hår!


-Tvätta inte håret för ofta, eftersom det sliter på håret.

-Undvik att föna håret så ofta det går, detsamma gäller plattång och locktång.

-Klipp det åtminstone varannan månad.

-Använd alltid bra hårprodukter.

-Undvik att använda hårspray, hår mousse och andra stylingprodukter så ofta det går.

-Använd alltid någon vårdande hårprodukt efter duschen.

-Färga sällan, om det är möjligt så är det bättre att färga endast utväxten.



Fastlaskiainen.

Idag är det ju fastlagstisdag, och här i Vasa har denna dag firats med pulkrace och annat roligt, sedan fortsätter firandet på Olivers Inn eller Fontana ikväll. Tyvärr så har jag inte kunnat delta och kommer heller inte att delta i något av detta. Vi har haft nästan full skoldag idag med missbrukarvård och skolarbeten, och imorgon har vi engelska tent. Så för min del blev denna dag en tent-läsnings dag och kvällen unnar jag mig med Zumba med fotbollslaget och efter det skall jag och Patrik baka fastlagsbullar.

Men ni som skall ut ikväll och fira fastlaskiainen (speciellt Matilda och Sabina) ha så roligt! :)

Puss å kram



Pinsamt.

Min pojkvän gillar verkligen att skojja med folk, speciellt mig.

Idag när vi var påväg hem från butiken så skulle Patrik gå en sväng via Lokalförsäkringen för att lämna in något papper, så jag fick ta över matkassarna. Medans jag grävde efter nyckeln i hans byxficka (som jag behövde för att slippa in till lägenheten) utbrast han: "Men måst du böri ta mej på kuken mitt bland allt folk???", såklart hade han tänkt på tajmningen, en gubbe stod och stirrade på mej medans vi gick förbi. Jag började skratta såklart, men pinsamt var det.



Alla Hjärtans Dag.

God morgon! Idag vaknade jag av att min pojkvän kom med kaffe och tårta på sängen, hihi.


En kort uppdatering till alla er som inte vet eller som har glömt bort varför vi firar denna dag.

Alla hjärtans dag har sitt ursprung i traditioner som uppstod i Italien kring helgonet Sankt Valentin, därför kallas vändagen även för Valentindagen och Sankt Valentins dag. Firandet av ett helgon med namnet Valentinus den 14 februari började inom den katolska kyrkan redan i slutet av 400-talet. Sankt Valentin var en kristen som levde i Rom på 200-talet och fick lida martyrdöden efter att ha trotsat kejsar Claudius II förbud att viga unga par. Innan han avrättades lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktarens dotter som han var mycket förälskad i. Detta var det första Valentinkortet som i sin tur gav seden att skicka kort denna dag. Valentin sägs även ha haft för vana att plocka blommor i trädgården och ge dem till älskande par, vilket påstås ha givit upphov till seden att ge varandra blommor på Alla hjärtans dag.



Desperate Housewives.

Desperate housewives är så den bästa serien just nu! Det var i fredags som jag började se på den fjärde säsongen, tänkte att det skulle vara bäst att låta bli att ladda ner det tills alla tenter är över, men tror ni att jag kunde hålla mig? nej. Jag har fortfarande två tenter att skriva och några arbeten att göra tills det lugnar ner sig lite, men jag antar att jag får skärpa mig och avstå från desperate housewives så gott det går, (Lycka till Jenny).

Eftersom att jag har suttit och ägnat några timmar av denna lördagskväll till ett skolarbete så tänker jag belöna mig med något/några avsnitt av desperate housewives ..

Ha en skön lördagskväll!!





Crash.

Det blev en lång kväll igår. Efter fotbollsträningen fick jag höra att mina älsklingar varit med om en krock. Jag blev såklart skräckslagen och började tänka det värsta.. Men som tur var så var det inte så allvarligt. Min lill-opel fick nog sig några skråmor, men huvudsaken att Patrik var okej!, och som tur är, så e ju han bilplåtslagare/bilplåtsmålare, så min lill-opel skall fixas utav honom, den blir säkert lika fin som förut! :)





Bilder från igår.

MusikSitzen var otroligt bra! Kort sagt, bra program och god mat! :)

 




Magmuskler till tusen.

Idag när vi var påväg hem från skolan hände någonting skojjigt. Rebecca körde bil och vi var påväg att föra hem Matilda. Det kommer en hög backe just före man skall svänga in till Matildas, så man måste ha ordentligt med fart för att slippa upp. Så var det en bil framför oss som skulle sänga av just före backen, vilket ledde till att Rebecca var tvungen att stanna bilen. När hon sedan skulle köra vidare och upp för backen kom vi bara halvvägs upp (för det är grymt halt och slirigt idag), så vi fick åka ner för backen och bilen bakom oss fick göra detsamma. Sedan var det bara att ta ordentligt med sats och fart och pröva igen, det gick trögt men vi slapp nog upp till slut, haha. Vi som satt i bilen fick oss ett gott skratt! och det tror jag att våra åskådare också fick. haha. Sedan ännu till på köpet tänkte vi nästan bli överkörda av en bil som kom från höger, det var vi som hade väjningsplikt, oops.



Musicsitz.

Idag hade vi vår finska muntliga tent som gick åt skogen, såklart så fick jag "romaanikulttuuri" texten att berätta om, som jag kunde sämst. Jag har alltid sån otur! Åtminstone blev jag godkänd, men jag är inte nöjd med det.

Jenkki ringde just, hon kommer nog på musiksitzen iaf! :) Ja, vi ska på musiksitz ikväll, får väl dränka mina sorger angående finskan med en eller två snapsar, haha.

Nu skall jag gå i duschen och börja göra mig i ordning inför kvällen. Ha de bra!




Påväg till Åbositzen, år 2008



Fotografering.

Idag åkte jag och mamma till min mosters fotostudio, (kolla in hennes hemsida, http://www.webdesignyvonne.fi/). Moster blev intervjuad av en kvinna från "Byanytt" tidningen och behövde en hund att fotografera, så vi tog med Jamie. När vi kom dit blev det ändrade planer, "Byanytt-kvinnan" fick för sig att moster skulle fotografera mig och hunden! (De som känner mig vet mycket väl att jag inte gillar att vara med på fotografier, speciellt inte i någon tidning!) Moster knäppte några bilder och kvinnan tog också några bilder när moster fotograferade. Så vem vet, kanske jag finns med i nästa nummer av "Byanytt" tidningen...

Om någon är intresserad att bli fotograferad eller vill ha några fina foton av sina husdjur eller liknande, så rekommenderar jag min moster! Här kommer två bilder på mig från min student som hon har fotograferat.....





Fransk manikyr.

Idag blev det en kort skoldag, endast 1½h kommunalförvaltning. Efter skolan fortsatte jag med att vara duktig, jag började på med mitt ADHD hos barn arbete och arbetet om min hemkommun. Sen gick jag på stan en stund, köpte fransk manikyr som jag just nu sitter och kladdar på mina naglar.

Ikväll skall jag och Patrik fara hem till min familj och äta middag. Hoppas att mamma lagar god mat! Det blev ingen klassträff ikväll, det var för lite som var intresserade (vår klass kan vara ganska tråkig), stackars tutorerna som hade ordnat alltihopa. Bättre lycka nästa gång! Efter middagen blir det nog att läsa på finska tent resten av kvällen, mums.

Ha en skön måndagskväll!



De här voffsingarna will be waiting for us tonight!




Bilder från min födelsedag.


















Shopping, me like.

Isället för att läsa om "Romanernas kultur" på finska har jag shoppat lite på nätet. Pengarna bara rinner iväg när man nyligen har fått studiestöd, som egentligen borde gå till annat än kläder... Det vackra vintervädret fick mig att tänka på våren och sommaren, vilket i sin tur ledde till att jag började tänka på att jag behöver en ny bikini! Så nu har jag beställt en, beställde åxå ett par tightsjeans och ett par snygga skor!





Dags för en uppdatering!

Matilda (och alla andra aktiva läsare, haha.), jag ber om ursäkt för att jag inte varit så aktiv på senaste tiden. Jag tror inte att det här med bloggande är min grej! Men det börjar nog hur som helst bli dags för en uppdatering....

Det har hänt en hel del sen jag senast bloggade, t.ex. min födelsedag (Japp, nu är jag 20, tro det eller ej), min och Sarahs gemensamma födelsedagsfest, hunden har fått hundvalpar, min och Patriks 2år och 2månaders dag som är IDAG! :) m.m..

Just nu borde jag läsa på den kommande finska tenten, men tog istället chansen att uppdatera bloggen, till och med städning blir roligt när man egentligen borde läsa på tent, och när det gäller finska muntliga tent, skulle jag kunna städa två gånger!

Idag hade vi vår första träningsmatch med det nya fotbollslaget, vi förlorade med 3-0 mot Norrvalla, bättre lycka nästa gång! Jag tror att förlusten berodde på den nervositet som alla bar på, en del av oss mådde så illa att de tänkte spy, plus att vi hade brist på spelare! .. Försöker övertala Sabina och Rebecca att byta lag, men det är lättare sagt än gjort.. Någon som har några tips på hur jag skulle kunna få dem övertalade? ..



Här kommer en bild på de två små söta valparna, "winter kiss" och "winter star"..






RSS 2.0